Ex-seržants (literārs pseidonīms)
08.12.2012.
Kāpēc mēs esam tur, kur mēs esam? Kāpēc 20 gadus pēc padomju murga beigām mūsu dzīves līmenis pat tuvu nav attīstīto Rietumvalstu līmenim, neskatoties uz to, ka situācija ekonomikas jomā pēc padomju režīma kraha bija nesalīdzināmi labāka par to, kāda tā bija pēckara Eiropā ar visu Māršala palīdzības plānu? Kāpēc, neskatoties uz intelektuālo potenciālu un latviešiem raksturīgo darba mīlestību, arvien jāiet ar izstieptu roku pie citiem? Kāpēc vārdos tiek runāts par demokrātisku un pilsonisku sabiedrību, bet visai sabiedrībai svarīgi lēmumi tiek pieņemti slepenībā un šaurā lokā?
Kādi
tam ir cēloņi - gadsimtu laikā veidotas demokrātiskas tradīcijas
Rietumeiropā un Ziemeļamerikā ar atbilstoši izveidojušos vērtību skalu
un domāšanas stilu - process, kas mums aizgāja secen, vai varbūt pie
vainas ir mentalitāte, reliģija un klimats? Un ko darīt, lai mainītu
lietu kartību?
Ja arī Tevi uztrauc šie jautājumi, tad izlasi rakstu līdz galam,
uztverot to nevis kā mēģinājumu “ārstēt” vai mācīt dzīvot, bet vienkārši
kā nelielas pārdomas pēc izdzertas šņabja glāzes. Un, kad būsi
izlasījis, tad noskaties šo - http://www.youtube.com/watch?v=v906rJzNBKs.
Runa tur būs par šīm pašām lietām tikai daudz dziļāk un kompetentāk, un
nav svarīgi, ka Krievijas kontekstā, jo, patīk tas kādam vai nepatīk,
bet problēmas ir līdzīgas kā jebkurai valstij no bijušās postpadomju
telpas.
Par atpalicību
Nu nesanāk tā nesāpīgi un veikli pārlekt no „attīstīta” sociālisma uz
attīstītu demokrātiju un tirgus ekonomiku. Un noteicošais tam nav tik
daudz materiālā puse, bet gan tas, kas galvā. It kā jau formāli tirgus
likumi darbojas. Un tomēr cik labi, ka ir tādi uzņēmumi ar valsts
kapitāla daļu un monopolstāvokli kādā nozarē, kur sev un radiem-draugiem
izkārtot bezbēdu dzīvi valdēs.
Un tad vēl „universālie” ministri un viņu tikpat „universālie” galmi.
Un pareizi, jo ministram nav jābūt nozares profam, bet jāīsteno
politiskā vadība uzņemoties politisko atbildību (kā patīk šis vārdu
salikums), kas izpaužas kā iepriekšējā galma nomaiņa un „grandiozas”
reformas, lai visiem parādītu, cik iepriekšējie ir bijuši nekompetenti.
Pēc gada vai diviem nāk citi, un sākas viss no gala (izglītības sistēmas
reformas tiešām ir nepieciešamas, un laiks rādīs Ķīļa darbošanās jēgu).
Tad vēl valsts un pašvaldību iepirkumi ar Dienvidu tiltiem un
ūdensvadiem, kas izbūvēti ar kosmisko tehnoloģiju palīdzību ( ja nebūtu
ES uzspiesta likumdošana iepirkumu sfērā, tad var tikai iedomāties, kāds
bezpreģels tur valdītu)... Par „tirgus ekonomiku” un
‘’demokrātisku” pārvaldi tādās vietās kā Ventspils sarakstīts jau
pietiekoši, tādēļ neatkārtošos. Sliktākais ir tas, ka piemērs rada vēlmi
atkārtot „veiksmes” stāstu. Par banku lietām būs atsevišķs stāsts.
Par vērtībām un mentalitāti
Šogad jau sesto reizi žurnāls Forbes savā pasaules
ietekmīgāko sieviešu saraksta pirmajā vietā ir ierindojis Vācijas
kancleri Angelu Merkeli. Dzīvo kundze ar vīru daudzdzīvokļu mājā
Berlīnes centrā, atpūsties brauc uz Itālijas Vidusjūras piekrasti, kur
dzīvo četrzvaigžņu viesnīcā, turklāt vīrs brauc ar atsevišķu avio reisu,
tā kā kanclerei pēc statusa pienākas bundesvēra lidmašīna, par ko viņas
vīram būtu jāmaksā krietni lielāka summa nekā par low cost easy Jet.
Ierodoties uz Vāgnera operas festivālu, kundze satrieca visus ar savu
tērpu - un nevis tā dārdzības dēļ, bet gan ar to, ka minētais tērps
bija viņai mugurā šajā pašā pasākumā 4 gadus atpakaļ. Kā savu dienesta
auto kanclere lieto šo- http://www.abw.by/news/143613/. Otrs izcilākais Eiropas politiķis V.Zatlers lieto kaut ko līdzīgu- http://www.db.lv/auto/zatlers-ticis-pie-sava-ekskluziva-limuzina-370230. Laikam gan nedaudz krutāks, ņemot vērā iekšējo apdari.
Ja jau aizskārām jautājumu par politiķu pārvietošanos, tad gribētu
piebilst, ka Norvēģijas premjers Jens Stoltenbergs paradis uz darbu iet
ar kājām un turklāt bez bākugunīm, neskatoties uz Breivika sarīkoto
sprādzienu pie parlamenta ēkas.
Par integrāciju Eiropā un pilsonisku sabiedrību
Lai nu cik neideāla ES būtu ar visām savām problēmām, tomēr grūti
noliegt, ka ES dibināšanas līgums un no tā izrietošās direktīvas un
regulas, kas jāievēro visiem dalībniekiem, ir vairāk vai mazāk balstītas
uz demokrātiskiem principiem un veselo saprātu, kas pabaudīts desmitu
gadu garumā. Un tas, manuprāt, ir primārs, salīdzinot ar materiālo pusi.
Ja runā par materiālo, tad jāpiezīmē, ka LV saņem vairāk nekā iemaksā.
Par 2011.gadu diagramma ir šeit (klikšķini uz bildi): http://www.ir.lv/2012/11/21/maksataju-dumpis.
Domāju, ka nekļūdīšos, ja teikšu, ka, ja nebūtu ES KF un ERAF
līdzfinansējuma infrastruktūrai, tad, sākoties krīzei, būvniecības
nozare LV iznīktu.
Kas ir tie, kas pret? Pirmā grupa - vietējie "bezpreģeļščiki" un
viņu pakalpiņi, tādi kā A. Lembergs, kas būtībā iedibinājis totalitāru
režīmu vienas pilsētas teritorijā ar kontroli visās jomās, sākot no
medijiem un beidzot ar biznesu. No šejienes arī visi šie epiteti par
"sorosītu sazvērestību".
Ja nebūtu ES prasības, tad nebūtu ne KNAB (pie tā, ka kantoris ir izrādījies mazspējīgs, protams, arī ir vainīga Brisele), ne sakārtota likumdošana valsts un pašvaldību iepirkumu sfērā, ne daudz kas cits.
Ja nebūtu ES prasības, tad nebūtu ne KNAB (pie tā, ka kantoris ir izrādījies mazspējīgs, protams, arī ir vainīga Brisele), ne sakārtota likumdošana valsts un pašvaldību iepirkumu sfērā, ne daudz kas cits.
Otrā grupa - postsovjeti, kuri siekalodamies skatās uz Austrumiem un
sapņo par atgriešanos impērijas paspārnē. Uz šīs iedzīvotāju grupas
rēķina taisa sev politisko kapitālu Urbanovičs, Ušakovs, Elksniņš un
viss tas pārējais bars, turklāt ļoti labi saprotot, ka "cieša sadarbība
visās jomās" (citāts no SC programmas) ar totalitāriem režīmiem ne pie kā laba nenovedīs, atskaitot dividendes personīgi sev.
Trešā grupa - līdz izmisumam novestie (lielā mērā pateicoties tieši
pirmās grupas darboņiem), kas bezspēcīgā protestā atbalsta savus
izģērbējus, necenšoties apjēgt to, ka visās savās nelaimēs pirmkārt
jāvaino pašam sevi, jo padevīgi ļāvuši sevi izģērbt. Ārējā ienaidnieka
meklēšana (skandināvu bankas, sorosīti, žīdu pārvaldītā Rietumu pasaule,
kas tā vien tīko atņemt nabaga latvietim pēdējo) atbrīvo no nepatīkamas
nepieciešamības meklēt savu neveiksmju cēloni pašiem sevī.
Pēdējā laikā ir uzvirmojušas kaislības ap eiro ieviešanu, un
saprotams, jo palicis gads līdz valdības plānotajam termiņam. Tomēr
izrādās, ka iedzīvotāju vairākums nav sajūsmā par plānoto pasākumu.
Paceļas jautājums par referendumu. Finanšu
ministrs A. Vilks intervijā Latvijas Radio saka: „Par eiro ieviešanu
referendumā nav jālemj, šādu jautājumu izlemšana ir jāuztic ekspertiem…
iedzīvotājiem šādos jautājumos ir grūti izvērtēt visas nianses, tāpēc
jāuzticas speciālistiem un lēmumu jāļauj pieņemt valdībai un
parlamentam… Tad referendumu vajadzēja arī par starptautiskā aizdevuma
programmu".
Jā, Vilka kungs, vajadzēja referendumu arī par aizdevumu. Bet tauta
ir muļķe un neko nesapratīs, izglīto vai neizglīto. Jāpiezīmē, ka
ministrs mēģināja šo izglītošanu veikt 21.11.2012 - http://www.ltv.lv/video/sastregumstunda/18376/sastregumstunda-21.11.2012/.
Tikai izglītošana izskatījās pēc nevarīgas vāvuļošanas - kaut ko
mēģināja stāstīt par priekšrocībām aizņemoties naudu no ECB bez
konkrētiem cipariem un piemēriem. Uz šī fona ministra oponente -
Lemberga runas sieva Dana Reizniece, pēc profesijas tulks un
terminoloģijas speciāliste (ja var ticēt Vikipēdijai, tad arī šahiste un
politiķe), izskatījās daudz pārliecinošāka.
Dombrovskis paziņo, ka referendumam nav atlicis laika. Tad jājautā, kas liedza veikt izglītošanu un referendumu savlaicīgi?
Lūk, šeit arī parādās valdošas elites liekulība - tiek pļāpāts par
pilsonisku sabiedrību un iedzīvotāju iesaistīšanu valsts pārvaldē, tanī
pat laikā jautājumos, kas skar ikvienu, tiek liegta iespēja procesu
iespaidot.
S. Āboltiņa piedaloties ES valstu parlamentu priekšsēdētāju
konferencē Varšavā 20.04.2012, skaisti runāja: „„Tieši caur līdzdalību,
nevis pārstāvību sabiedrībai tiek radītas daudz lielākas iespējas
piedalīties parlamentārajā lēmumu pieņemšanas procesā, un būtiski
paplašinās cilvēku loks, kam ir pieeja šādām iespējām,” norādīja Saeimas
priekšsēdētāja. Viņa aicināja arī ES parlamentu priekšsēdētāju tikšanās
formātā stiprināt līdzdalības saikni ar sabiedrību, medijiem un
sociālajiem partneriem.”
Dombrovskis nule kā notikušajā Vienotības kongresā saka: „ES
nākusi klajā ar iniciatīvām ekonomiskā pārvaldības uzlabošanai un
fiskālās disciplīnas nostiprināšanai. To mērķis – līdzšinējās
neefektīvās sistēmas vietā izveidot Eiropā reāli funkcionējošu fiskālās
disciplīnas uzraudzības sistēmu ar kontroles un sankciju mehānismiem.
Šie soļi ir pārliecinājuši arī „neatkarīgo arbitru” – starptautiskos
finanšu tirgus. Tas apliecina, ka šie soļi tiek sperti pareizajā
virzienā.”
(http://valdisdombrovskis.lv/valda-dombrovska-runa-vienotibas-kongresa/)
Dažas dienas vēlāk medijos paradās informācija par to, ka ES valstu
finanšu ministriem otrdien, 04.12.2012 sanāksmē Briselē neizdevās panākt
vienošanos par tā dēvēto banku savienību jeb vienotas banku uzraudzības
sistēmas izveidošanu blokā, jo starp savienības valstīm šajā jautājumā
bija dziļas domstarpības:
http://financenet.tvnet.lv/zinas/445624-es_finansu_ministri_nevienojas_par_banku_savienibu_bloka
Tālāk Dombrovskis saka: „Ja aplūkojam scenāriju: kas notiktu, ja
2008. gadā, kad pasauli satricināja globālā finanšu krīze, Latvija būtu
bijusi eirozonā? Parex bankas glābšanai mums būtu bijuši
pieejami Eiropas Centrālās Bankas kredītresursi, un Latvijai nebūtu
bijusi nepieciešama tik skaudra konsolidācijas programma un tik apjomīgs
starptautiskais aizdevums”.
Ai, ai, Dombrovska kungs, nebija prāta darbs pieminēt Parex.
Bet, ja jau esat pateikuši „A”, tad jāpasaka arī „B” par to, kā notika
bankas pārņemšana - atklāti un, ņemot vērā sabiedrības viedokli, kā jau
pilsoniskā sabiedrībā pieņemts. Ak atmiņa pievīlusi? Nu tad atgādināšu.
2008.g. 4. novembrī risinās galvenie notikumi — valdības sēdē
slēgtajā daļā spriež par līgumu ar Karginu un Krasovicki. To uzdod
sagatavot Finanšu ministrijai. Valdība izvirza 10 nosacījumus Parex bankas īpašniekiem.
Nedēļas beigās līgums ir gatavs, un 8. novembrī par to lemj Ministru kabinets. Vēlu vakarā valdība paziņo, ka valsts pārņem Parex. Valsts bankā ieguldīs 200 miljonus latu. Jau šajā sēde FKTK lūdz uzlikt ierobežojumus finanšu darbībām Parex. Valdība tos neuzliek.
Nākamajā dienā sākas lielākā naudas aizplūšana no Parex bankas.
No 8. līdz 22. novembrim aizplūst 457 miljoni latu. FKTK atkal lūdz
uzlikt ierobežojumus, bet Ministru kabinets to atkārtoti nedara.
Visbeidzot 1. decembrī pēc jau trešā aicinājuma valdība ierobežo
darījumus Parex bankā — līdz tam brīdim no bankas, pēc VK aprēķiniem, aizplūdis nedaudz vairāk par miljardu latu (1 003 483 810 latu).
Kā norāda VK, 8. novembra sēdē apstiprinātais ieguldījuma līgums starp valsti un Parex
akcionāriem atšķiras no 4. novembra sēdē lemtā. No līguma pazuduši
Karginam un Krasovickim nelabvēlīgi punkti — līgums vairs neprasa
Karginam un Krasovckim visus savus depozītus ieguldīt bankas
pamatkapitālā. Abi bijušie īpašnieki iegulda tikai pa 14 miljoniem latu
katrs. Līgums vairs neuzstāj, ka bankā būtu jāiegulda arī cita manta,
kas abiem īpašniekiem pieder tieši vai netieši. Līgums neatceļ īpaši
labvēlīgos depozītu noguldījuma procentus, kas noslēgti ar akcionāriem
un viņu ģimenes locekļiem. Vēl 4. novembrī tāda prasība līguma projektā
bija.
Tas nav Ex-seržanta delīrija murgojums, bet gan Valsts kontroles
atzinums par to, ka bankas pārņemšanas lielākie ieguvēji ir tās bijušie
īpašnieki, nevis Latvijas valsts, un daudz kas no bankas pārņemšanas
procesa ticis noslēpts. Un kā tur bija ar Krājbanku, kur piķis pa kluso ticis pārskaitīts 2 nedēļas pēc darbības apturēšanas?
Kaut arī personīgi esmu par tālāku integrāciju ES, tomēr līdz šim
neesmu dzirdējis nevienu argumentu no valdošās elites puses, kas dotu
man pārliecību par pievienošanos eirozonai lietderību no valdības
noteiktajā termiņā. Lūdzu, pārlieciniet mani, ierindas pilsoni, runājot
skaidrā un visiem saprotamā valodā.
Ja runā par Rietumu demokrātiju panākumiem, tad pilnīgi iespējams, ka
viens no iemesliem tam ir šo valstu pilsoņu atbildības sajūta savas
valsts priekšā, kas pastiprināta ar apziņu, ka katram ir iespējas
ietekmēt procesus, izmantojot demokrātiskus institūtus, - tas, kā tik
ļoti trūkst LV.
Mēģināju atbildēt uz raksta sākumā izvirzītajiem jautājumiem. Kā sanāca - tā sanāca.
http://www.pietiek.com/raksti/par_atpalicibu,_vertibam_un_vienoto_eiropu,_jeb_vizija_nr4
No comments:
Post a Comment